Dobrá nálada
Turistika Cykloturistika Citáty, přísloví,.. Vtipy Hlavolamy Kynologie Kuchařka
Úvod
Cykloakce - pozvánky
Kolo
Údržba kola
Defekt
Řetězový převod
Ztráty, rychlost a zrychlení.
Mapy a orientace
Pitný režim
Jídlo
Oblečení na cestu
Lékárnička
Počasí
Foto z akcí
Slovníček pojmů
Cyklosleng
Cykloodkazy
Cyklo e-mail konference


Vtip:
Jaká je nejcennější tekutina??
Celníkův pot.
Dřívější vtipy
Pošlete nám příspěvek:

Formulář využívá Vašeho poštovního programu.


Pište nám: e-mail

Reklama
Nabídka spolupráce

Nastavit jako výchozí stránku!

Údržba kola

Níže uvedené postupy jsou odzkoušené pro rekreační turistické ježdění, pro běžná turistická kola.

Mazání - platí heslo:"Kdo maže, ten jede". Mažeme vždy, když se z kola začnou ozývat skřípavé zvuky ( to se ovšem při řádné péči nemůže stát). Pokud jsou kola vybavena ochranou ložisek proti vniknutí vody a prachu, je možné mazání pouze po demontáži středu.
Pokud mažeme mazací místo s demontáží, tak z mazacího místa vymyjeme staré mazivo, kontrolujeme stav ložiska pohledem, nejsou přípustné vydrolené dosedací dráhy kuliček, kuličky na sobě nesmějí míti plošky. Mnohdy se vyplatí se i preventivní výměna u středového složení.
Mažeme tak, aby mazivo z mazacích míst nevytékalo, aby ho na mazacích místech nebyl přebytek. Mazivo slouží zároveň jako lapač prachu. Olej s prachem působí jako brusná pasta, jejíž účinky jsou dobře viditelné na řetězu, kde způsobuje jeho "vytahování" .

Mazací prostředky:
Mazací olej na jízdní kola a šicí stroje - univerzální, vhodný pro malá zatížení, nemá dobrou vzlínavost. Cena cca 20,- Kč/200ml
Mazací olej na jízdní kola - speciální v cenách od 80,- Kč/200ml, lepší vzlínavost.
Mazací tuk - NH8 tzv. vodní vazelína, při styku s vodou je stálá a zachovává si mazací vlastnosti, použitelná do všech kuličkových ložisek na kole.
Castrol ketten spray - sprej se mazivem určeným pro mazání řetězu. Cena cca 130.-Kč/200 ml

Mazací místa:
Středy kol, středové složení - při rozdělaném středu mažeme vazelínou NH8
Středy kol, středové složení, pedály - za provozu je možno mazat olejem. Při mazání olejem položíme kolo na bok a nakapeme do ložiska několik kapek oleje, necháme olej zatéct do ložisek cca 5 minut, kolo otočíme a proces opakujeme i z druhé strany.
Střed řízení - Několik kapek oleje při kole otočeném sedlem dolů.
Řetěz - mažeme po vyprávní. Praní je možné po demontáži v nádobě s odmašťovadlem (voda se saponátem, benzin, nafta, petrolej). Po vyprání promažeme. Levný je olej na jízdní kola, dražší a lepší jsou speciální oleje na řetěz.

Brzdy, přesmykač, přahazovačka - mažeme kapkou oleje všechna pohyblivá místa.
Lanka - je možno je promazat jen po vytažení z bovdenů. Skrz bovden prolijem olej, necháme odkapat, lakno namontujeme zpět. Je nutno mazat i všechna třecí místa přes která jsou lanka tažena.

Převody
Řetěz - mimo mazání je nutno kontrolovat zda není "vytahán". K tomu u dražších řetězů slouží měrky. Jinak kontrolujeme, jak řetěz zapadá do talíře. Pokud nesedí rozteč zubů a řetězu "přebývá", tak je nutno řetěz vyměnit.
U talířů a pastorků - kontrolujeme stav zubů. Pokud jsou zuby vymačkány, mají otřepy, je nutno je vyměnit.
Přesmykač a přehazovačka - je třeba občas doladit šrouby vymezující krajní polohy. Pak je nutno doladit polohy na řadících páčkách a skutečná poloha řetězu. Na hrubo zkrácením, nebo prodložením činné délky lanka upínacích šroubech. Na jemno, pomocí ladících šroubů u řadících páček. Osvědčilo se ladění při zvednutém zadním kole. Zadní kolo se velice jednoduše udrží nad zemí, pokud kolo pomocí provazu pověsíme za sedlo. Na zkušební projížďku si vezmeme patřičné nářadí a cestou ladíme.
Při dodatečné montáži držáku lahve, držáků hustilky .... v blízkosti přesmykače je nutno zkontrolovat, zda namontované zařízení nebrání funkci přesmykače v obou krajních polohách řetězu na talíři.

Centrování kol - vyžaduje cit pro materiál, je důležité, aby dráty kola měly správný tah. Měký výplet má špatné jízdní vlastnosti. Tvrdý, přetažený výplet způsobuje přetěžování drátů výpletu a jejich praskání.
Korekce házivosti upravujeme zkracováním a prodlužováním drátů výpletu kola utahováním a povolováním matic výpletu. Při dosažení přiměřené tuhosti výpletu platí zásada, že pokud na některé straně dráty přitahneme, tak na druhé straně je musíme stenou měrou povolit. Nejprve při centrování korigujeme házivost obvodovou, pak boční. Toto opakujeme 2 - 3 x.

Brzdy - nejčastěji se vyskytují brzdy, kdy brzdící guma dosedá na ráfek kola. Kontrolujeme stav brzdících elementů. Pokud jsou sjeté, včas je vyměníme. Nesmí dosedat kov na kov.
Seřízení brzd - je nutné s co nejmenší vůlí na brzdících pákách. Pokud je větší vůle na brzdících pákách, je nižší brzdící síla a tím i účinnost brzd. Při delších sjezdech se dříve dostaví únava. Je nutno, aby při "odbržděném" stavu byla vůle mezi brzdícím elementem a ráfkem na obou stranách stejná.

Přetržení řetězu - pokud "přetrhneme" řetěz, potřebujeme pro opravu nutně nýtovačku řetězu. Řetěz v rozpojeném místě zkrátíme o dva články a spojíme. Po zbytek denní cesty nemůžeme pak řadit převod velký talíř/ velký pastorek, který beztak není doporučován. Řetěz se zpravidla rozpojí z důvodu špatného snýtování, chybného a razantního řazení.



06.04.2003
Pište nám připomínky, chyby .. webmaster

Stránky serveru dobranalada.wz.cz byly od 25.02.2002 krát otevřeny.