Dobrá nálada
Turistika Cykloturistika Citáty, přísloví,.. Vtipy Hlavolamy Kynologie Kuchařka
Úvod
Cykloakce - pozvánky
Kolo
Údržba kola
Defekt
Řetězový převod
Ztráty, rychlost a zrychlení.
Mapy a orientace
Pitný režim
Jídlo
Oblečení na cestu
Lékárnička
Počasí
Foto z akcí
Slovníček pojmů
Cyklosleng
Cykloodkazy
Cyklo e-mail konference


Vtip:
Jaká je nejcennější tekutina??
Celníkův pot.
Dřívější vtipy
Pošlete nám příspěvek:

Formulář využívá Vašeho poštovního programu.


Pište nám: e-mail

Reklama
Nabídka spolupráce

Nastavit jako výchozí stránku!

Ztráty, rychlost a zrychlení.

Jak jistě každý tuší, motorem jízdního kola je cyklista. Jedná se o to sílu nohou přenést na obvod zadního kola s co nejmenší ztrátou.

Z hlediska mechaniky platí:
    síla cyklisty = ztráty + hmotnost soustavy*zrychlení

Ztráty představují:
  • odpory v převodech,
    • ztráta třením (snižujeme mazáním)
    • valivý odpor v ložiscích (musí být pouze přiměřené předpětí mezi kuličkou a valivou plochou)
    • valivý odpor zadního a předního kola (více nahuštěná pneumatika = menší valivý odpor = více drncání)
  • překonání odporu prostředí (vzduchu)
         F(odpor)=koeficient * (rychlost vzduchu)2
    kde rychlost vzduchu se sčítá vektorově, t.j. rychlost cyklisty + rychlost a směr větru. Koeficient má hodnotu získanou pokusně, záleží na tvaru a čelní ploše soustavy cyklista + kolo.
    Při rychlostech do 15 km/h jsou ostatní ztráty vyšší jak ztráty z odporu prostředí, při rychlostech nad 15 km/h ztráty odporem prostředí rychle rostou. Při rychlosti 50 km/h je odpor prostředí cca 90% ztrát energie.
Zrychlení se zkládá z:
  • překonání převýšení (jízda do kopce)
         F(stoupání)=sin(úhel stoupání)*9,81*váha cyklisty( s kolem atd.)
  • zvýšení rychlosti
         F(dymanická)=zrychlení * váha cyklisty


Je jednoznačné, pokud není našlapáno, ani kvalitní technické vybavení to nedožene.


06.04.2003
Pište nám připomínky, chyby .. webmaster

Stránky serveru dobranalada.wz.cz byly od 25.02.2002 krát otevřeny.